021-88874394-6

فشار چشم چيست:

سفتی و فشاری که در سطح چشم در لمس قدام حس می شود به فشار چشم معروف است و حاصل نیرویی است که مایع زلالیه بر واحد سطح لایه خارجی چشم وارد می کند.

اگر بنا بر دلایلی مایع زلالیه داخل چشم زیاد از حد تولید یا خروج آن با مشکل مواجه شود و کمتر از حد لازم باشد،در آن صورت باعث افزايش فشار طبيعي چشم خواهد شد.

این که فشار چشم شما طبیعی است یا خیر، با اندازه گیری این فشار توسط چشم پزشكان مشخص می شود.

در کودکان در موارد نادر كه همراه با اختلال مادرزادي مي باد،باعث ايجاد گلوكوم مادرزادي ميشود.

 

علامت افزايش فشار چشم:

پس از 40 سالگی به دلیل تغییرات ساختاری در چشم،افزايش فشار چشم شايع تر است و بايد به صورت ساليانه فشار چشم اندازه گيري شود.فشار چشم طبيعي بين ١٠ تا ٢١ ميلي متر جيوه مي باشد.اگر بيشتر از اين مقدار باشد،فشار چشم غيرطبيعي است و بايد بررسي شود.

اهمیت فشار چشم بالا در آسیب هایی است که ممکن است به عصب بينايي وارد كند كه باعث اختلال در ميدان بينايي مي شود.

فشار چشم بالا دقیقا به معنی بیماری آب سیاه نیست. ولی یکی از مهم ترین دلایل ایجاد بیماری آب سیاه یا گلوکوم فشار چشم بیشتر از حد طبيعي مي باشد.

آسیبی که در اثر آب سیاه به چشم وارد می شود بیشتر شاخه های عصبی مربوط به میدان بینایی یا بینایی محیطی را گرفتار می کند.

بنابر این ممکن است در غربالگری بیماری گلوکوم، چشم پزشك لازم بداند بینایی محیطی به کمک آزمون میدان بینایی سنجش شود. بررسی ته چشم و ارزیابی سر عصب بینایی نیز می تواند به تشخیص آسیب های احتمالی ناشی از آب سیاه کمک کند که در یک ویزیت عمومی چشم همه این امکانات برای شما فراهم می شود.

در صورت تشخیص بیماری گلوکوم یا آب سیاه، اولین اقدام درمانی چشم پزشکان متخصص، درمان های دارویی است که در بسیاری موارد می تواند به طور موثری مشکل را تعدیل و بر طرف کند. در صورتی که روش های دارویی موثر واقع نشوند، استفاده از روش های جراحی توسط یک جراح متخصص چشم می تواند برای درمان آب سیاه کمک کننده باشد.

 

آزمون هاي تشخيص فشار چشم:

.تونومتري

.گونيوسكوپي

.آزمون پريمتري يا ميدان ديد

.آفتالموسكوپي

.پاكي متري

.عكسبرداري OCT

 

 

عوامل موثر در افزايش فشار چشم:

فشار داخل چشم با تغییرات ضربان قلب و یا تنفس، تغییر میکند و ممکن است توسط ورزش و مصرف مایعات نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. مصرف الکل و كافئين نیز میتواند باعث تغییرات موقت در فشار داخلی چشم شود.زیراکه میتواند سرفه،استفراغ یا فشارخون را به همراه داشته باشد.

بلند کردن اجسام سنگین هم باعث تغییر در فشار داخلی چشم میشود. تغییرات قابل ملاحظه ای در فشار داخل چشم وجود دارد که به طور مداوم و بدون درمان باقی میمانند،در نهایت میتوانند باعث مشکلات بینایی شوند.

فشار های غیر طبیعی چشم معمولا این نشانه ها را ایجاد نمیکنند. به همین دلیل رفتن به چشم پزشکی به طور مرتب،مهم میباشد.زیرا تغییرات فشار چشم طی جلسه بعدی ممکن است ،تغیير كند.

موارد ديگر:

۱- اختلال در جریان مایع زلالیه در بخش زاویه چشم

۲- تولید زلا لیه بیش از حد طبیعی

۳- ضربه به چشم

۴- استفاده از برخی از داروها مانند کورتون های استروئیدها

۵- برخی از بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی ، گلوکوم

۶- دیابت

۷- افزایش سن

۸- سابقه خانوادگی افزایش فشار داخل چشمی

روش های طبیعی برای کاهش فشار چشم

٩-سندرم پراكندگي رنگ دانه يا آرك قرمز يا قرنيه نازك

 

اطلاعات تماس

  • آدرس :تهران- میدان ونک- اتوبان حقانی- بعد از خیابان گاندی جنوبی- پلاک ۵٠
  • تلفن : ۸۸۸۷۴۳۹۴(021)-7 98+